Wednesday, May 19, 2010

brekfasf fveretku..yum3...



pagi ni aku rase bez gile sebubnye mak aku masak sarapan kuey teaw goreng ala thai..klaw tengok nmpak bese jea...peh,skli suap kuey teaw mak aku wat mmg pecah air liur...kalaw xsilap r,mak aku gune paste tom yam mase masak keteaw 2...paste 2 mak aku wat sniri klu x slap...makan kuteaw 2 ada rase pedas macam2 rase agi n aku xlah nk gambarkan..hehe..aku ade usha gak r mse mak aku masak kuteaw 2,tp aq rse paste kuteaw 2 rsepi turun temurun nenek moyang aku r...tp klaw makan mak aku punye tom yam,lg r kick...smua rse ade,pedas2 masam manis bau plak daun limau purut..huish,x tahan..sal tom yam 2,len kli aku cite...tapi kalaw r korang nk secret paste tom yam 2,nanti aku try usha skali agi..blh r kgsi resepi 2..tp yang penting,korang kne r krap usha blog aku bub aku x taw ag bile mak aku nak masak paste tom yam 2...stay tune..

jiran X paham2 bahase...

aku harap korang tak r dapat jiran yang penting diri sendiri cam yang aku dapat..kisahnye begini,chini ni da r lame ujan x turun.. yang jiran aq ni suke2 hati mak bpak dorang buang sampah dalam logkang..klu sampah kcik2 x pe r..yg bagalnye,die g buang ranting kayu,pokok klape yang die tebang dalam longkang...bayangkn r,mane la air mmpu nk hanyutkan pokok klape 2..mmang r tersumbat logkang 2..yang dapat busuk famly aku...ad skali 2 aku nampak ada sampah die buang trlekat kat longkang blakang rumah die...aq egt die nak tarik kluar sampah 2 dri longkang padahal die tarik sampah 2 sampai kat longkang blakang mah aku...memang selfish tahap babai r...yg aq pliknye,seminggu skali ada jea lori sampah datang kutip sampah kat kawasan prumahan aku ni...knape x die bg je tukang ambk sampah 2 kutip sampah die...aku rase r,die patot duk hutan r..coz x paham2 base...luahan...

Tuesday, May 18, 2010



mase ni budak2 klas aq buwat jamuan class...jmuan perpisahan untuk lepasan stpm 2009 bagi klass aku jela..kbanyakan budak2 class aq ni jadi plajar trbaik stpm bg sek aku...kalu korang nak taw,sorg gurl dalam klass aq jadi pelajar terbaik stpm daerah pekan pstu 4 terbaik dalam negeri pahang...ap ag,kmbang gak r aku slaku rakan sekelas..kire2 cam tumpang pulisiti r..haha..tp gurl 2 mmg bagus dalam smua aspek,x heran r die jadi antara pelajar terbaik en...bukan cam aku...haha..cigku laki tu cikgu bm ktorang,,ckgu feveret...lucu n kepale blh join ngan jiwe2 orang mude...tp mslhnye bagi aku,mase die mgajar aku x leh ambik port bub ngantok gile mse die ngajo..pstu aku mule r nk mrapu2 ble sembang ngan die...open minded ckgu aku sorg 2..macam2 blh cte..pham2 r en..haha..

Monday, May 17, 2010

kne ambik tahu...

aku nk cite sal penyakit skizofrenia....pykit ni banyak kene kat kaum2 adam....contoh yang lebih mudah bg pnyakit ni macam halusinasi ngan delusi ngan bcakap sorang diri....tanda2 kcil orang yang ada penyakit ni die jadi alas pegi keje ngan ske asingkan diri dri bergaul dengan orang ramai...
tanda2 akhir penyakit ni plak macam brtindak agresif n memerlikan dpgawasan doktor 24 jam...tahap ni da bahye...punca2 pnyakit ni dari kturunan,pyalahgunaan dadah macam ice,syabu n metafetamin..punca dari tekanan kat tmpt kerje boleh gak individu tu kene pnyakit nie..
s0...klu korg ada tnde2 macm aku cakap tadi..baik pegi jumpe doktor cepat2...

Wednesday, May 12, 2010

tringt mse fom six dlu2...

hallo kawn...
Klu korg tgk kat pic 2,timbul due org jek hero…aku ngan halim…dlu2,ad tige hero,tp die dh plih jln len utk brnti jd dak fom six sblm gmba ni d snapkan…haha..picture ni ktorg ambk mse ktorg pegi seminar utk sbjek ktorg ambk utk exam nnti…mse nie ktorg nginap kat hotel duta village kuantan Pahang,,tanah tumpah darahku..background blkg 2 pntai duta village r…mse gmba 2 d snapkan angin tiup sepoi2 bahase..nyamannn….skli skale tgk blk gmba 2,tringat mmbe2 class…rse nk plnng2 wt reunion jek…mse ni,pmpuan r dominate sgle kptsn dlm class aq.. mklmlh heroinnye 29 org…klu hero2 x follow pe2 y dorg rncg.mle r dorg ngmpt blkg…aq ngn halim folo jek n kdang2 hangin gok tgk prangai heroin2 klas aq...nk wt gone,nk boikot,due org je..x padan..haha..

Tuesday, May 11, 2010

TIPS buang RASE kecewe....



FIRST…kne r blajar mnerima knyataan……gnaknlh pndkatan bhwe kta hnya mrncang,ALLAH yg mnntukan …kekadang kte ni akn diuji dgn plbgi jnis dgaan dn cabaran….bde ni yg brlaku mst ad hkmh dsblknye….

SECOND…kne plok tmpukan pd khdupn sndiri….gnaknlh pndekatn brusaha utk mncpi cita2 dan mtlmt…khdupn hrus mnjd kutamaan yg plg pntg dn jgn biarkan pkara yg remeh temeh mghntui kite sehgga mmbuat kite rase kcewe….

THIRD…cube plak utk kgsi mslh…stress atau tkann akn mudh dprolehi skiranye kite mmndam prasaan kecewe kite bsndirian…kite cba curhknnye kpd indvidu laen mcm ibu bapa kite k,temn rapt kite k…tp pstkn indvdu tsebut adlh org yg blh kite pcaye…mcm aq….

FOURTH…Postiv thinking prlu gak kite terpkan….sgala pkr buruk yg jd kat kite adlah balasan yg dtgnye dri pkr buruk yg kte lkukan d mase lmpaw…smase mghadapi mslh,cba kngkan kmbli pkara baik yg prnh kite lakukan….slain 2,kngkan saat2 indah yg kite pnah kite alami dalam hdup kite sebelumnye…

FIFTH...kite cbe r bfikir yakni gnakan akal siht kite atau cba gnakan teknik brmeditasi..kta cbalh snarikan pro dn kontra mslh 2 apbla kte wt ap2 jnis kptsan spaye kite tak brasa trlalu kcwe apble brlaku pkr yg x kite jgkekan…slalunyelh,mslh yg kite dpt 2 mst ada jln pnyelesayannye lh…kte fkirknlh jwpn bg mslh 2 drpd plbgi aspek pndangan…

Monday, May 10, 2010

skit sbanyak pasl RIMAU...



Seabad dulu,rimau ni ad lbh 100 000 ekor yg hidup liar dlm hutan kat sluruh asia dan timur rusia…tp en, skunk ni tggal; ciput jeh…ad kire2 3200 rimau pada tahun ni….rimau ni kurg bub mkluk2 y x btggjawab r….mkluk ni tgkp rimau ni tuk wt ubat tradisional lah..slain 2,rimau ni pupus sbb pmusnahan habitat smla jd dorng n dibunuh sbb msk kwsn kampong mnsia….ad jgak r insan2 y mhu myelmtkn natg spisis ni mcm mghrmkn poses prdagangan bhgian tubuh rimau…lgkh ni dorg lakukan pd thun 1975..tndakn inilah yg first inisiatif yg dlakukn oleh KONVENSYEN DAGANGAN HIDUPAN DILINDUNG(CINES)…Tp en,pgrh CINES William Wyn Stekers mgku bhwesenye usha yg dlakukan ni utk mghalg natang ni dripd ppus tak jgak bjaye TETAPI jumlah kpupusan smkn mjjd jd stiap tahun…..stu lg,rimau ni x la spt bruang panda…jumlah rimau akn mngkat dgn cpt kalaw dorg2 ni dpt kwsn yg ckup luas dan bbas drpd plbgi ancaman trutmanya darpada MANUSIA….



Saturday, May 8, 2010

indhnye Teluk cempedak(TC) kUantan pahang...

TELUK CEMPEDAK menjadi tumpuan umum trutamanya bg pndduk ngri Pahang utk mnjlnkan aktivt riadah brsama2 ahli kluarga dan rakn2…bayk atviti yg dapat dilakukn semasa brada dsana antaranya berkelh,breng d pntai dll…bg pgnjung y ingkn cabrn lask y blh mguji fizikal dn mental,mrk blh mncba utk mndaki bukit dsna…

Aktvt spt mndaki bukt blh dlakukn scr indvidu dn brkmplan…utk sampai k pnck,pndaki akn mliht 6 check point y dsediakn…pd check point yg trakhir,trdpt pondok reht yg gah trbina dsana…prjlann smasa mndaki amat mncbr krna kdaan lluannya yg tdk rata akibt drpd poses geomorfologi y brlaku …antranya adalh kdaan akr besr pokok yg timbl d prmkaan tanh dn pmukaan tanh y tdk rata…para pndaki dnasihtkn spy mmbawa air dan brkasut…d lluan pndakian,dsediakn jga krusi2 utk mnjd tmpt reht pndaki sblm smpi k pnck…pndaki jga brpluang u mndgr kicauan uggas y hdup d buklt trsbut…kdaan dsana tidk pans wlaupn sudh lama mndki krn kwsn y tggi dan kdaan pokok y msh blum dtebg mnjdkn agin yg brtiup amat myegrkan mnda dn myejukkan badn…

Bagi pngjung y ingin brmndi mnda,mrk blh mandi d kwsn tepi pantai…air laut y jernih dn brsih amt mnarik prhatian para pngnjung u mandi dn sesi fotografi sbg knag knagan…selain i2,druan ombk y mghmpas panti dn tiupan agin tanpa hnti y dtgnya dari arh laut amt baik bg ssiapa y ingin mgurgkn stress dn ap2 jua mslh y dihadapi…

Trdapt jga geri2 y mnjual maknn dn mnuman kpd para pngunjg…antranya adlh kaya ball,wafer dn buger..slin itu,ad jga grai2 y mnjual brgan utk djadikn brngn cndrahati spt ukiran haiwan darpd kayu mernati…tmbahn pula,trdpt syarikt frncais y mmbka cawangn dsana spt MC DONALD bg mmudh pgunjung u mndptkn barg maknn..kmdahn pakir y dsediakn jga amt mnepati ctarasa pngnjung..kadr caj pakir yg murh dsmping kualiti prkhdmatn y tggi telh mmbri kselesaan kpd stiap pngjung u mluangkn saat mereka d teluk cempedak spy lbh efesyen dn tenang...