Saturday, December 31, 2011

tuTUp bUku LamE..kite BUka BUku bRU untuk Hari2 yang LEbih baIK



selamat tahun baru aku ucapkan kepada semua rakan taulan... bersempena dengan tahun yang baru ni, aku harap kite same2 dapat berubah untuk menjadi yang lebih baik dari tahun sebelumnya..

kita tahu, x semua manusia sempurna, tetapi kita berhak untuk menjadi sesempurna mungkin sebagai hamba Allah s.a.w..
Aku berazam pada tahun baru ni aq dapat mengecapi apa yang dihajati dan tidak mengulangi kesilapan serta dosa2 yang aku sering lakukan pada tahun sblumnya.. aku harap Allah s.a.w akan memakbulkan doaku hendaknye..x mau dah duk ulang mende yang same jea saban tahun.

jadi, aku nak ttup bku lame n wat pgajaran dan buku baru aku pada tahun ni akan jd yang aq pling hargai dan berharap perjalanan hidupku pada tahun ini diberkati Allah..amin

Sunday, December 11, 2011

aku rase sedap la suare mamat ni...SAKSIKAN!!!!

Thursday, November 3, 2011

Teamwork @ Kerja berpasukan




Kerja berpasukan bermaksud kerjasama antara pengurus/ketua jabatan yang bertanggungjawab merancang , manakala kakitangan menjalankan tanggungjawab dengan baik

1. Satu suasana dan persekitaran yang kondusif

2. Usaha mempertingkatkan tahap kepuasan pelanggan

3. Mempertingkatkan kualiti dan prtoduktiviti perkhidmatan

4. Mempertingkatkan tahap kecekapan dan keberkesanan sistem serta prosedur kerja

5. Mempertingkatkan prestasi kewangan, imej dan daya saing organisasi

6. Mempertingkatkan kompetensi modal insan

7. Mengurangkan kos dan pembaziran, kecacatan dan kesilapan

8. Melakukan penandaarasan

Monday, October 31, 2011

INDAHNYA SERUAN AZAN...... :)


Sdap2 duk wat asingment, trdengar lak seruan azan..sayup jea...jm share smthing important thing about AZAN....



Diriwayatkan Siti Zubaidah adalah seorang wanita bangsawan yang

kaya,hobinya suka mendengar muzik. Dia memiliki pentasnya

sendiri serta beberapa orang penyanyi yang menjadi penghiburnya. Apa yang

menjadi kelebihannya ialah apabila terdengar saja seruan Azan dia akan

segera memerintahkan penyanyi dan pemuziknya itu berhenti untuk seketika

bagi menghormati azan.

Setelah selesai dan menjawap azan barulah disambung semula, hanya

itulah amalan yang sentiasa dijaganya.

Setelah dia meninggal ramai dari kalangan orang-orang yang soleh

telah bermimpi bertemu dengannya; tanya mereka, "Ibadah

apakah yang menyebabkan Allah mengampunkan dosamu, adakah kerana kamu telah

menggali sebuah kolam air antara Makkah dan Madinah?"

Jawap Zubaidah, Allah mengampunkan dosaku dengan banyak mengucapkan

syukur.Sebenarnya aku tidak banyak beribadah kecuali satu

semasa hayatku dulu iaitu apabila terdengar saja Azan sedangkan waktu itu aku

tengah berhibur dan mendengar nyanyian maka dengan serta merta aku

menyuruh mereka memberhentikannya bagi menghormati seruan azan.

Itulah ibadah yang aku benar-benar menjaganya. Sebagai balasan , Allah

berfirman, "Kamu dilarang menyeksanya, jika tidak kerana iman yang ada di

dalam dadanya masakan ia mahu menyebutKu dalam keadaan leka"

"Rasulullah s.a.w. ada bersabda, katanya, "Setiap anak Adam akan dijaga oleh

dua malaikat. Malaikat yang di sebelah kanan lebih berkuasa dari yang

sebelah kiri. Sekiranya seseorang anak Adam melakukan dosa maka malaikat

yang di sebelah kiri akan bertanya pada malaikat di sebelah kanan katanya

"Apakah yang harus aku catit?" Kata malaikat di sebelah kanan, "Jangan kamu

catit dahulu dosanya sehingga ia melakukan 5 kesalahan." Malaikat yang di

kiri bertanya lagi, "Kalau ia telah melakukan 5 kesalahan, apa yang harus

aku catitkan?" Jawab malaikat kanan, "Biarkannya,sehingga ia membuat

kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah s.w.t bahawa satu kebaikan

akan mendapat 10 pahala.

Oleh itu hapuskanlah 5 kesalahannya yang lalu sebagai tebusan dan kami masih

simpankan untuknya 5 pahala lagi." Tercenganglah syaitan mendengarkannya

lalu berkata, "Kalau macam ini sampai bilakah aku dapat merosakkan anak

Adam?." Demikianlah rahmat Allah pada hambanya, kasih sayangNya melimpah

ruah tiada terbatas hanya hambanya saja yang lalai dan leka dengan

keseronokkan serta kemewahan dunia.

Monday, October 24, 2011

jom nyanyi lagu selamat hari raye in MANDARIN...

Selamat aidil fitri
Kepada saudara serta saudari
Setahun hanya sekali
Merayakan hari yang mulia ini

Di masa bulan Ramdan
Kita berpuasa hingga sebulan
Pabila Syawal menjelma
Hari raya disambut dengan gembira

Miskin kaya memakai baju baru warna-warni
Mengunjungi sanak-saudara kaum famili
Sungguh hebat pemandangan di hari raya ini
Tua muda wajah berseri-seri

Marilah bergembira
Bersama menikmati hari raya
Mintak mak kuih sepotong
Saya mahu makan kerna perut kosong

Maafkanlah jika ada terlanjur perkataan
Diharap supaya jangan disimpan
Kuberdoa selamat panjang umur murah rezeki
Semoga Tuhan akan memberkati

Selamat hari raya
Hari untuk kita bersuka ria
Selamat kami ucapkan
Untuk kita hingga sampai tahun depan

Selamat hari raya


Kaizhaijie you lai le,

women dajia yiqi lai qingzhu,

chuan xin yi, dai xin di songgu,

baba, mama, xiongdi jiemei huanju yi tang,

women lai chi lemang, ketupat, he kekoukele,

huantian xidi, dajia xiqi yangyang,

xiongdi jiemei xiangqin xiang'ai, dajia huandu kaizhaijie,

gongzhu dajia kaizhaijie kuaile.

SAPE2 YANG PANDAI,CUBELAH NYANYI..HIHIHI

Saturday, October 22, 2011

SHAring Pasal roKOK!!!!fuh...........



SEJARAH TERCIPTANYA ROKOK!!!
Rasulullah SAW pernah bersabda (maksudnya) : “Kela...k akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka”
Abu Hurairah R.A yang mendengar sabda tersebut bertanya: “Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?”
Sabda Rasulullah SAW : “ Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”
Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”
(Saya petik keseluruhan maksud hadis ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12)
Kepada rakan2 ku yang merokok, moga kita tidak rasa tersinggung hati dengan hadis ini - B.B.Bangi.

Friday, October 21, 2011

sHaRinG PasaL RAye KAt maLAysIA..:)



Hari Deepavali ni dikenali sebagai Diwali dan Divali merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu di seluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia. Perkataan Deepavali merupakan gabungan perkataan "Dipa" yang beerti cahaya dan perkataan "Gavali" yang beerti barisan. Perayaan Deepavali ini disambut pada hari ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan November) dan juga dikenali sebagai pesta cahaya.

Menurut lagenda, Raja Naragasura yang kejam dan selalu memeras rakyatnya, telah dikalahkan dan dibunuh oleh Maha Krishnan. Sebelum mati, Raja Naragasura meminta semua manusia agar mereka merayai hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada yang mereka yang baik tentang godaan hantu dan syaitan, peringatan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi daripada membuat kejahatan sesama manusia.

Pelita yang dipasang dalam barisan dapat dilihat dinyalakan di rumah penganut Hindu bagi melambangkan kejayaan kebaikan mengatasi kejahatan yang dirayakan sebagai perayaan Deepavali..so,selamat hari depavali semua penganut agame hindu kat malaysia..

Tuesday, August 2, 2011

Sabda Rasulullah s.a.w mengenai puasa

Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w telah bersabda," umatku telah diberikan dalam ramadhan lima perkara yang belum pernah diberikan kepada mana2 umat sebelum mereka,;

1) bau busuk mulut orang yang berpuasa lebih harum disisi Allah daripada bau kasturi.

2) ikan2 di laut akan beristigfar untuk mereka sehingga mereka berbuka.

3) setiap hari Allah s.a.w akan menghiaskan syurganya dan berkata "Telah hampir masanya hamba2ku yang akan dilepaskan daripada beban2 dan mereka akan datang kepadamu.

4) dirantaikan syaitan2 yang jahat dalam bulan ramadhan dan mereka tidak akan dapat berbuat sesuatu dalam bulan ramadhan ini seperti mana biasa dbuat oleh mereka pada bualan2 yang lain

5) mereka akan diampunkan pada malam terakhir ramadhan.

Friday, July 1, 2011

sekian lame tak brsua...

sekian lame aku dah x update blog aku..wlaupun cuti sem kali ni dapat smpai 4 bulan,mahu tua lar aku grad nanti..hehehe..orang kate kjaan nak slaraskan dngan sistem pmblajran dgan luar ngare pnye sstem pmblajaran...aq pn x tahu cte sbnrnye..aq folo jea,bak kate kwan aku,"aku mane2 bkeh hidop"hehehe..tringt lak kat die cuti2 ni..

nak jugak aku sebot pasal prhimpunan haram yang diwawarkan dalam sstm pyiaran tmpatan macam tv3 n tv9..agak2 nye lar kan,jdi k x r perhimpunan 2...ada phak kate bnde ni wajib djalankan n ad pihak kate bnde ni x prlu djalankan...mane2 pn boleh..tp aku harap2 semua yang dkrjakan brjalan dengan lancar n aku harap xde la ap2 prkara yang buruk berlaku kn3...jagelah harta bnda awam..hehehehe..

Friday, April 8, 2011

makan pg kat kedai mamak!!!???

Perot sedang ngamok kul 1 pg ni bub die x makan lagi...huhu.aq ngan kwn aq decide nk kluo mkn kat kdai mamak kat seksyen *...sampai jek kat kedai mamk 2,aq pn oder la roti plnta ngan roti telo..mknn pg klu kat kdai mamak 2 jep yang ada pn...sdang rnck bsmbang ngan kawan aq,ttibe lak tetengok kat tmpt mamak tu tebar roti...mak aih!!!
tkot lak nak mkn roti 2 pas tgk...perg,siot tol ler...bkilat je aq nengok tgn mamak 2 sambil mnebar roti yang dioder oleh plaggannye yang sedang klapran di waktu pg...hahaha..aq amik kputusn untuk blah ler n cari kdai mkn lain..huhu..mamak 2 pn stu,pasng la kpas k bia x bpeluh..kawn tau la kmu 2 duk tepi kuali..perg..terbaik roti canai mamak..hahaha

Wednesday, April 6, 2011

sejak sbulan ni, assmnt makin blmbak.makin dekat nk exam makin byk assmnt..npe la le jd gini..nk pkirkn layout lg..da la tiap mngu nk layout bru..stress2!!!..niat nk dpt rehat sabtu ahad mmg tidak r..sabtu ahad aku diisi dengan layout design..kadang2 blk bilik subuh..pastu datg klas kul 8.30..cmne la aku nk hitung hidup yang tenang kat u ni...mlng tul la..sedeh...atas nasiht mak bpak aku kat kmpg jea aq nk trus blaja kat sini..mak ayh kt kg la jd pguat smngt aku...amin..

Sunday, February 13, 2011

fuh!!!! syoknye g LANGKAWI....(first day)

ni la feri yang akan aq naik u ke pulau langkawi..nme feri ni lada 2...aq naik feri dari jeti kuala perlis..feling gle...x sabar2 nk sampi lgkawi..debar2...


sampai jea kat jeti kuala langkawi..aq ngn kawn2 tros g check in motel..smbil dduk2,kmi tros tpon kwn kami yang duk kat lgkawi..kami nk suh die bwk kami jnjaln kat lgkawi nih..huhu..so die bawak kami naik bot pusing2 kat pulau2 kat langkawi..fuh!!!ni la muke2 yg x sabr nk naik bot pusing pulau2 kat langkawi..huhu..


gambar ni aq ambil mse sblm naik boat..yg pling syoknye,naik bot 2 free..adik toke bot blanje...yg pmpuan 2 la adik toke bot 2, n die le kwn kami 2..yg kai slua pndek 2 balak die..so jgn pndi2 nk ejas..haha


ni la gua kelawar...syok woo..klu nk tgk staglamit n staglatite sbesar btang balak,aku syorkan dtg lew ksini..huhu..nk msok gua ni bayr singgit jew..huhu..klawr byk,juz hti2,tkt kene serang ngn natang 2...huhu


gua ni org paggil gua buaya aw..tp bukan ad buaye kat sini..tpi gua ni ad bentuk
muke buaye..tgk betol2 ea..ad kepale n gigi 2..unik2...huhu


gambar ni mase kami first sampai kat sangkar ikan laut dalam..saksiakn...


ni la ikan pari bintik...jinak gile 2...kalaw kite letak jari kite lam sankr die,die datg mcm suh kite gosok2 kepale die..haha..geli 2 da mesti tp nice experience an..hahaha


kpade yang xtaw..ni la belangkas..ad cite aw sal natang ni...klu natang ni btelur,kite xleh pgang telo die..klu x die buang telo die..so rosak gtu la telo die n mknenye x mnetas la telo 2..gud info an...huhu


klaw nk taw ni la upenye ikan sumpit..ikan ni tertarik ngan ware putih..klaw kite letak kuku kat sangkar die,die sumpit kuku kite ngan air lam mlut die..syok glew..tapi toke2 sgkr ni ajar die makan roti jep...


ni la pling best aw...kami jenjaln smbil cuci mate kat Pantai Cenang kat langkawi..nk tgk mcm2 jnis mat salleh kat sni lew..hehe..syok3!!!..pasir sni,perg,halus glew..brsih jep kawasn nie..chanteyk..

Tuesday, January 18, 2011

usha next trip kat Sabak Bernam Selangor...yuhuuuu..

kami bertolak dari uitm shah alam dalam kul 6 ptg..ni mase kami duk kat umah bapak kawan kami kat skinchan...sampai jea da malam...so,ni kat umah mmbe lar ni..hdup bujng mmg cmni..huhu..sok da nk g sabak bernam..

ni mase kami tgkap gambar kat depan tokong kat skinchan selangor..jgn salah paham,kami x masok pn..lalu kat dpan 2 jea..amacam,ada x cm kat beijing..hahaha

ni mase kami usha kat marina beach resort...klu datang sini dijamin mantop...x payah pasang kipas,angin mmg sepoi2 bahase...sjuk ngat...

sdang sdap jalan2,kami wat la skli show ala2 jalan jalan cari makan..hahaha.ni la mentarang goreng tepung..sdap2

ni plak mentaram masak lomak,sodapnye dijamin...

trip ni kami kena pergi lepas raye china..so kami kene lar booking chalet utk trip kami nanti..si ni lar chalet yang kami tidur...cantik an..huhu